Stanowisko do badań energetycznych w obrotowym układzie mechanicznym poddanym utracie współosiowości

Stanowisko zbudowane na podstawie maszyny wytrzymałościowej firmy SCHENCK, pierwotnie zaprojektowanej do przeprowadzania badań służących określeniu granicy zmęczenia materiałów konstrukcyjnych przy obustronnym zginaniu. Podstawową zaletą maszyny zmęczeniowej jest równomierne obciążanie próbki na całej jej długości czystym momentem skrętno-gnącym co może odpowiadać pracy wału napędowego w warunkach utraty współosiowości linii wałów. Podobnie jak w pełnowymiarowym układzie napędowym prędkość obrotowa maszyny Schenck'a jest stabilizowana. W czasie pracy modelu fizycznego obserwowane są następujące sygnały pomiarowe:

  • prędkości obrotowa i moment obrotowy w miejscu jej pomiaru,
  • przyspieszenia drgań, emisji akustycznej,
  • ugięcia wałka napędowego,
  • napięcie i natężenie prądu elektrycznego silnika napędowego,
  • termogramy węzłów łożyskowych wraz z łączącym je wałkiem napędowym.