Studenci PG ścigali się łodzią podwodną

Zespół studentów z Koła Naukowego PIKSEL działającego przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa  Politechniki Gdańskiej zajął 9. miejsce podczas międzynarodowych wyścigów studenckich drużyn uniwersyteckich eISR (European Interneational Submarine Race), które odbyły się w Anglii. Drużyna z PG, jako pierwsza z Polski, zakwalifikowała się do konkursu, wyprzedzając kraje biorące udział w regatach corocznie od wielu lat.

eISR to międzynarodowe wyścigi studenckich drużyn uniwersyteckich, które co dwa lata odbywają się w Gosport w Anglii. Drużyny muszą zaprojektować i zbudować regatową łódź podwodną napędzaną siłą ludzkich mięśni, a następnie wziąć udział w wyścigu tych łodzi. W tym roku zgłosiło się 18 zespołów, a zakwalifikowało – 12. 

– Pracę nad projektem zaczęliśmy w 2017 r. W wakacje wyprodukowaliśmy przygotówkę, kopyto, a następnie formę pod kadłub. Później zaczęliśmy przygotowania merytoryczne, tj. badania, kursy, szkolenia, m.in. szkolenia nurkowe, ponieważ każdy uczestnik zawodów musiał zdobyć uprawnienia do nurkowania w wodach otwartych – wylicza Ewelina Cioch, studentka Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa, koordynatorka projektu Nautilus.

Kadłub łodzi wykonany został z laminatu poliestrowo-szklanego, przezroczyste powierzchnie – z poliestru. Bezpośrednio powiązany ze sterowaniem napęd wykorzystuje układ pedałów rowerowych wraz z przekazaniem napędu na łańcuch oraz ze zmianą przełożenia na stopniu pośrednim. Łódź wyposażono także w system oddychania z butlami, z których korzysta pilot, a także systemy bezpieczeństwa, wypornościowe i balastowania.

– Nautilus jest łodzią o czterech pędnikach, co zaskoczyło sędziów, ponieważ żadna drużyna nigdy nie zdecydowała się na takie rozwiązanie – podkreśla Ewelina Cioch.

Podczas zawodów studenci PG musieli zmierzyć się z szeregiem różnych problemów, m.in. pływalnością i sterownością, więc łódź z dnia na dzień przechodziła modyfikacje.

– Przekroczenie linii mety wydaje się banalne, jednak nie każdej łodzi się to udaje i niekiedy drużynom osiągnięcie tego celu zajmuje kilka edycji. Problemy nieistniejące na powierzchni, pod wodą podczas wyścigu ujawniają się błyskawicznie i tylko narastają. Trudności przysporzyło nam również m.in. dostosowanie rozwiązań do wymagań stawianych przez regulamin, np. konieczność otwierania klap od wewnątrz i zewnętrz – mówi koordynatorka projektu.

Drużynie Nautilusa udało sie ukończyć wyścig trzy razy. Zwyciężyła również w kategorii „Best repair”. Studenci planują start w regatach ISR, które odbędą się w lipcu 2019 r. w Stanach Zjednoczonych.

– Chcielibyśmy usprawnić system sterowania, w miarę możliwości dążyć na zamianę z manualnego na elektroniczny. W planach mamy również zaprojektowanie wymiennego, modułowego napędu o różnych rozwiązaniach – zapowiada Ewelina Cioch.

Przy projekcie pracowali studenci z międzywydziałowego KN PIKSEL: Ewelina Cioch (WOiO), Andrzej Cioch (WM), Tomasz Groth, Tomasz Jadczyk, Tomasz Bielecki, Michał Stępień, Dawid Płotka (WOiO), Bożena Sobczak (WOiO, WEiA), Piotr Ptaszkiewicz, Aleksander Górski, Magdalena Szczęch, Katarzyna Szkaradek (WOiO). W zawodach w Anglii uczestniczyło osiem pierwszych z wymienionych osób. Opiekunem KN PIKSEL jest dr inż. Cezary Żrodowski z Katedry Projektowania Okrętów i Robotyki Podwodnej (WOiO).

Projekt Nautilus został sfinansowany m.in. ze środków z projektu MNiSW „Najlepsi z Najlepszych 2.0", po raz pierwszy obejmującego studentów PG, oraz dofinansowania Samorządu Studentów Politechniki Gdańskiej. Wsparcie w postaci materiałów przekazali sponsorzy i firmy, które również udostępniły warsztat oraz podzieliły się wiedzą. Ponadto firma Eques wykonała personalizowane pianki nurkowe w barwach narodowych. Pracownicy z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa oraz Wydziału Mechanicznego PG pomogli w wykonywaniu elementów napędu. Niezbędne materiały eksploatacyjne były kupowane na bieżąco przez uczestników projektu.

Film z regat można obejrzeć [tutaj].

Film z produkcji łodzi Nautilus jest dostępny [tutaj].

Galeria zdjęć